THIERRY FURGER: BUFFED PAINTINGS

Thierry Furger, 1975 in der Schweiz geboren, entdeckte Ende der 80er Jahre die Welt der Graffiti und hat sich seither ihrer Erforschung verschrieben; heute lebt und arbeitet er als Künstler und Grafiker in Zürich.

Bereits über zwanzig Jahre verfolgt und dokumentiert Furger die Subkultur der Writer und ihre Erzeugnisse. 2007 präsentierte er seine Werke erstmals in einer Ausstellung. Dort entstand das Thema der «Buffed Paintings», das er seither kontinuierlich weiterentwickelt hat. Bis heute spürt er den Charakteristiken von Graffiti nach: Dazu gehören insbesondere seine Vergänglichkeit und die Ästhetik der Reinigung und Entfernung illegaler Tags und Pieces, aber auch Strategien, Techniken und Situationen des illegalen Writings.

Graffiti heisst nicht nur langjährige Übung im Umgang mit Buchstaben und Sprühdose, um einen eigenständigen Stil zu entwickeln, sondern dies auch unter widrigen Umständen, bei Zeitdruck und schlechten Lichtverhältnissen umsetzen zu können. Eine besondere Faszination liegt in der Atemlosigkeit seiner Entstehung und wird durch die Vergänglichkeit der Bilder noch verstärkt. Den Werken ist angesichts der Ordnungsbestrebungen von Seiten der Behörden und breiter Teile der Gesellschaft oft nur eine kurze Sichtbarkeit beschieden, zudem sind sie ebenso der Witterung wie konkurrierenden Sprayern ausgesetzt – Graffiti ist wesentlich ephemer.

Im öffentlichen Raum verschmilzt Graffiti mit seinem Untergrund, die Verbindung der Farbe mit den Materialien, die als Bildträger dienen, gehören zu ihrer spezifischen Ästhetik. Bei diesen beiden Aspekten setzt die Kunstpraxis von Furger an, indem er versucht, Entstehung, Vergänglichkeit und Materialität einzufangen. Für die «Buffed Paintings» werden zunächst Graffiti oder Tags auf unterschiedliche Träger gesprayt, die der Künstler anschliessend mit sogenanntem Graffitikiller reinigt. Aerosol oder Tinte, S-Bahn-Tür oder Plakatrahmen – je nach Untergrund und Farbauftrag entstehen unterschiedliche Kompositionen aus Farbwolken und Wischspuren, aus drips und Schwüngen, die unter der heterogenen Oberfläche erscheinen.

So schafft der Künstler Werke, die nicht Kalligrafie oder die technisch versierte Linienführung betonen, sondern Ausstrahlung und Ästhetik von Geschwindigkeit und Vergänglichkeit inszenieren.

Dr. phil. Rémi Jaccard 


From the street in to the gallery

The series “Buffed Paintings” and “Schöns Züri” (Nice Zurich) of Thierry Furger are shown for the first time in the framework of the exhibition “Cinq Salons” in the “Haus zum Garten” in Zurich. Both series have been started in 2007 and are not yet accomplished. They are based on the long and intensive examination of the artist with graffiti and its caducity. Is graffiti only scribbling or masterpieces with own histories, which were generated under adventures circumstances? Most of the time graffiti disappear after a few hours. They are removed by cleaning staff, painted over by other writers or they are exposed to nature, wear and fade. In the end, nobody is responsible for their conservation. In this way, the writer is forced to learn to live with the emphemerality of his creation. Exactly this is it, his love to typography and to the medium of the illegal art in the public area that fascinates the artist.

These characteristics of graffiti are the fundament for the series “Buffed Paintings”. In the language of the writer, “buff” stays for the place were trains are cleaned. First Thierry Furger sprays normal pieces on large metal and aluminium boards. Later they are cleaned or over-painted by the artist by exactly the same means as the official train staff uses when they apply a so-called graffiti-killer. Thanks to the time laps in which the artist does this, he mange to transfer the inherent development and disappearance of the illegal complements into the showroom. Like this he creates pieces that are not representing the usual high gloss look of an especially elaborated technique, but that pieces meet the unique charisma and aesthetic of the street art.

The current Anti-graffiti campaign of Zurich has inspired Thierry Furger for another series: “Schöns Züri”. At first sight, it is hard to make out the graffiti, as not colourful, living letters, but different tones of grey dominate the large linen cloths. Only at second, attentive sight, the beholder spots a picture under the topcoat paint. As the City of Zürich let consequently smear all graffiti on public walls with grey colour within a week, Thierry Furger also paints over pieces on linen cloth regardless on their artistic value. Artists of international reputation have painted some of the pieces especially for this purpose. What remains, are paintings that hint in a very sensitive way a story that took place underneath the grey topcoat paint. They reflect the concrete walls of Zurich that by now tell of thirty-year graffiti art in Switzerland. Both series are evidence of the artist’s will to break new ground to transfer street art into the protected showroom.  His fundamental knowledge has brought him to make the ephemeral quality to the central aspect of the masterpiece. Thanks to this additional step he makes up the different condition that distinguishes the showroom form the public area without denying the essence of his origin.

Dr. phil. Rémi Jaccard